Rozwiązania dla studentów niepełnosprawnych

Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej z przyjemnością przedstawia pierwsze propozycje gotowych postanowień w ramach projektu #LepszyRegulamin, które mogą, a nawet powinny znaleźć się w każdym regulaminie studiów. Na początek pochylamy się nad kwestią studentów z niepełnosprawnościami, którzy niejednokrotnie muszą zmagać się nie tylko z fatalnym przystosowaniem infrastrukturalnym, ale także brakiem odpowiednich uregulowań organizacyjno – prawnych. Liczymy , że poniższe rozwiązania pomogą wam dostosować wasze wewnętrzne akty prawne do stworzenia jak najbardziej przychylnych warunków studiowania rówieśnikom, dla których każda sesja to podwójne wyzwanie. Plik z wzorem można także pobrać tutaj.

————————————————————————————————————————————-

WZÓR

§1

Zasady ogólne

  1. Wszystkie rozwiązania alternatywne stosowane wobec studentów niepełnosprawnych w celu wyrównania ich szans nie mogą naruszać zasady nie zmniejszania wymagań merytorycznych stawianych studentom do zaliczenia poszczególnych przedmiotów. Dziekan jest odpowiedzialny za sprawdzenie, czy proponowane rozwiązania spełniają powyższy warunek.

 §2

Zmiany sposobu uczestnictwa w zajęciach

  1. Jeśli niepełnosprawność lub choroba studenta nie pozwala na udział w zajęciach w trybie standardowym Dziekan, na pisemny wniosek studenta, może podjąć decyzję o zmianie zasad uczestnictwa w zajęciach polegających w szczególności na:
  • zwiększeniu standardowo dopuszczalnej liczby nieobecności;
  • zmianie form sprawdzania wiedzy w trakcie trwania zajęć.
  1. Jeśli wynika to z rodzaju niepełnosprawności lub choroby studenta, Dziekan zezwala na korzystanie podczas zajęć dydaktycznych, egzaminów i zaliczeń z pomocy osób trzecich, w szczególności występujących jako: tłumacze języka migowego, lektorzy, stenotypiści, asystenci osób niepełnosprawnych.
  2. W przypadku, gdy z powodu swojej niepełnosprawności student nie może samodzielnie sporządzać notatek, Dziekan, za zgodą prowadzącego zajęcia, może udzielić pozwolenia na zastosowanie dodatkowych urządzeń technicznych umożliwiających mu pełny udział w zajęciach. Decyzja Dziekana określa rodzaj urządzenia wraz z okresem jego użytkowania.
  3. Decyzja Dziekana, o której mowa w ust.3 powinna być wydana w formie pisemnej.
  4. W przypadku stosowania urządzeń rejestrujących dźwięk lub dźwięk i obraz student zobowiązany jest do uprzedniego podpisania deklaracji o ochronie praw autorskich i wykorzystaniu zarejestrowanych materiałów wyłącznie na użytek prywatny.
  5. O zastosowaniu rozwiązań, o których mowa w ust. 2 prowadzący zajęcia informowany jest przez Dziekana.
  6. Jeśli wynika to z rodzaju niepełnosprawności lub choroby studenta, student może ubiegać się o zmianę sali ćwiczeniowej lub wykładowej, składając wniosek do dziekana
    w terminie umożliwiającym dokonanie zmiany w planie zajęć.

 §3

Przygotowanie materiałów w alternatywnych formach zapisu

  1. W przypadku, gdy z powodu niepełnosprawności lub choroby student nie może korzystać z materiałów dydaktycznych w zwykłym druku, Dziekan, na pisemny wniosek studenta, może podjąć decyzję o możliwości zastosowania alternatywnej formy zapisu.
  2. Za alternatywne formy zapisu uważa się w szczególności: druk o zmienionej wielkości czcionki, nagranie audio, nagranie video, zapis elektroniczny, pismo brajla.
  3. Prowadzący zajęcia zapewnia odpowiednie materiały dydaktyczne wykorzystywane w trakcie zajęć, a właściwa jednostka administracyjna uczelni odpowiedzialna za obsługę studentów niepełnosprawnych służy pomocą techniczną w celu przetworzenia ich na formę alternatywną.
  4. W przypadku konieczności przygotowania materiałów w alternatywnej formie zapisu, Dziekan zapewni przygotowanie takich materiałów. Kierownik jednostki, o której mowa w ust. 4 zobowiązany jest udzielić jak najdalej idącej pomocy technicznej i organizacyjnej w wyżej wymienionej sprawie.

 §4

Zmiany zasad zdawania egzaminów i uzyskiwania zaliczeń

  1. Zależnie od rodzaju niepełnosprawności lub choroby studenta, w celu wyrównania jego szans, Dziekan na pisemny wniosek studenta może dokonać zmiany zasad zdawania egzaminów lub uzyskiwania zaliczeń polegających w szczególności na:
  • przedłużeniu czasu trwania egzaminu lub zaliczenia,
  • stosowaniu dodatkowych urządzeń technicznych, takich jak: komputery, oprogramowanie udźwiękawiające, urządzenia brajlowskie, klawiatury alternatywne itp.,
  • zastosowaniu alternatywnej formy zapisu podczas egzaminu lub zaliczenia,
  • zamianie egzaminu pisemnego na ustny lub ustnego na pisemny,
  • zmianie miejsca, w którym przeprowadzony będzie egzamin lub zaliczenie.
  1. Na prośbę egzaminatora Dziekan może delegować wyznaczoną osobę w celu nadzorowania egzaminu w przedłużonym czasie.
  2. Jeśli stan zdrowia studenta nie pozwala na zdawanie egzaminów w wyznaczonym miejscu i czasie, po potwierdzeniu tego faktu przez lekarza prowadzącego studenta niepełnosprawnego, uzgodnione zostaną zmiany w tym zakresie.
  3. Prace egzaminacyjne w alternatywnej formie zapisu mogą być na prośbę egzaminatora przepisywane przez osobę wskazaną przez kierownika jednostki, o której mowa w §3 ust.4 na druk zwykły lub w przypadku egzaminów testowych na standardowy kwestionariusz.

 §5

Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnych

  1. Jeśli niepełnosprawność lub choroba studenta uniemożliwia zaliczenie zajęć
    w wyznaczonym terminie Dziekan na pisemny wniosek studenta może wyznaczyć termin zaliczenia poza okres trwania sesji egzaminacyjnej.
  2. Ostatecznym terminem zaliczenia wszystkich przedmiotów jest dzień poprzedzający rozpoczęcie kolejnej sesji.
  3. Przesunięcie terminów zaliczenia poszczególnych przedmiotów wiąże się z przejściem studenta na kolejny semestr bez wpisów warunkowych pomimo braku wymaganych zaliczeń i egzaminów.
  4. Ustalenie szczegółowych terminów egzaminów i zaliczeń, o których mowa w ust. 1, odbywa się między studentem, a egzaminatorem.
  5. W przypadku, gdy stan zdrowia nie pozwala studentowi na zgłoszenie się w ustalonym zgodnie z ust. 5 terminie egzaminu, nieobecność traktowana jest jako usprawiedliwiona po potwierdzeniu tego faktu przez lekarza prowadzącego studenta. O wprowadzonych zmianach egzaminatorzy są informowani przez Dziekana.