19 czerwca 2013 Pełnomocnik PSRP ds. Studentów z niepełnosprawnościami Anna Rutz wystosowała list do Przewodniczącego Polskiej Komisji Akredytacyjnej dr hab. Marka Rockiego z propozycjami modyfikacji kryteriów oceny instytucjonalnej uczelni, które uwzględniałyby, w szerszym niż dotąd zakresie, potrzeby kształcenia studentów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Poza ogólną oceną dostępności budynków dydaktycznych do potrzeb osób poruszających się o kulach lub na wózku, PSRP zaproponowało ujęcie także poniższych aspektów:
-
Możliwość zapewnienia studentowi z niepełnosprawnością wsparcia ze strony asystenta osoby niepełnosprawnej lub tłumacza języka migowego podczas zajęć dydaktycznych, jak i egzaminów oraz zaliczeń (jeżeli wynika to z rodzaju niepełnosprawności);-
-
Dostępność infrastruktury do potrzeb osób z dysfunkcją narządu wzroku (stosowanie pasów kontrastowych na schodach, linii, mat naprowadzających na podłogach, systemów dźwiękowych w windach etc.);
-
Możliwość udziału studentów z niepełnosprawnością w zajęciach dydaktycznych dostosowanych do ich potrzeb (alternatywne zajęcia wychowania fizycznego, lektoraty języków obcych dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi);
-
wsparcie psychologa/konsultanta/tutora dla studentów z trudnościami w procesie nauki wynikającymi z niepełnosprawności (np. w problemach z koncentracją, depresje, schizofrenia);
-
uwzględnienie potrzeb kandydatów z ograniczoną sprawnością podczas rozmów wstępnych na studia
-
informacje na temat liczby studentów z niepełnosprawnością partycypujących w programach mobilności zagranicznej.
Ponadto Anna Rutz zasugerowała, by ekspertom PKA umożliwiono odbycie szkolenia z zakresu zasad wspierania procesu kształcenia studentów z niepełnosprawnościami na poziomie wyższym oraz zasad uniwersalnego projektowania budynków, co pozwoliłoby ekspertom na dokonanie rzetelnej i obiektywnej oceny w tej materii.
Powyższe postulaty uzyskały pełne poparcie Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Ireny Lipowicz, która w swym wystąpieniu do Przewodniczącego PKA z dn. 24 czerwca br. szeroko odniosła się do proponowanych przez Parlament Studentów RP zmian w ocenie instytucjonalnej szkół wyższych i wystosowała prośbę o ustosunkowanie się do poruszonej kwestii.